Og dette var en aprilspøk :-)
Øst-Telemark Travselskap har i en årrekke arrangert lokalkjøring på Lysthusodden Travpark i slutten av juni. Det blir travkjøring på 800-meters banen også i år, men denne gangen blir den av et helt annet kaliber. Det driftige travlaget har jobbet en stund for at kjøringen skal bli en totalisatorkjøring i likhet med Kala, Magnor og andre mindre baner. For noen dager siden fikk lagets styre klarsignal for at det blir kjøring med totalisatorspill.
- Etter at jeg flyttet til Notodden har jeg blitt valgt inn i styret i laget, og vi har i samarbeid med Tore Svendsen, forbundssekretær i Telemark Trafvorfund, jobbet for å få totalisatorbevilling på kjøringen. Det var tirsdag i påskeuken vi fikk den gledelige meldingen fra DNT at det blir totalisatorspill på kjøringen. Forutsetningene er at vi må endre noen av løpsproposisjonene, og disse kommer i løpsbulletinen for juni. Som medarrangør skal vi ha med Kongsberg Travselskap, som har god erfaring fra blant annet å arrangere sitt populære Markenstrav. Når det gjelder funksjonærer som dommere, startere o.l, vil vi forespørre de faste funksjonærene på Klosterskogen, forteller Ola Slåtsveen.
Kjøringen vil som vanlig starte klokken 15.00, slik at løpene er ferdige før Biri sin kveldskjøring. På et styremøte i Øst-Telemark Travselskap tidligere i år ble det vedtatt at løpene skulle kjøres motsatt vei for å gjøre en vri på kjøringen. En av forutsetningene for at løpene skal gå med totalisatorspill er at løpene blir kjørt den vanlige veien.
- Det synes vi er helt greit. Bare det å få til en slik kjøredag er veldig stort for laget vårt, og hele distriktet. Vi har allerede begynt å planlegge logistikken til stevnet. Når det gjelder banen er den 800 meter lang med en slak dosering i svingene. Vi har egen startbil, og det er plass til 6 hester i første rekke bak bilen. Alle autostartløpene vil bli kjørt med inntil 10 hester, mens det kan være inntil 6 hester på en distanse når det er volte. Det vil bli et V5-spill, og ellers vinner, plass, duo og trippelspill i alle løpene. Når det gjelder totoluker skal vi bruke de som blant annet ble brukt under gatetravet i Drammen for noen år siden. Angående parkering har vi allerede inngått avtale med grunneierne rundt banen. En av de største utfordringene blir oppstalling, siden vi ikke har så mange bokser, men vi kommer til å sette opp endel midlertidige bokser, og krysser fingrene for at vi har værgudene med oss. Når det gjelder økonomien er det selvsagt en viss risiko med en slik kjøring. Vi har søkt DNT om ekstra DU-midler, og Knut Olav Dahl har gitt positive tilbakemeldinger angående tildeling av midler. Hvilket beløp vi får er vi ennå ikke sikre på. På vegne av styret og laget gleder jeg meg enormt til kjøringen, men de siste dagene har jeg hatt annet å tenke på, smiler en nygift Ola Slåtsveen.
Etter løpene vil det bli grillfest og sosialt samvær på banen, og løpene fra Biri vil bli vist på en større skjerm ved siden av vekta.

Ola Slåtsveen refererer løpene under fjorårets kjøring. I år vil det bli helt andre forhold i forbindelse med kjøringen