Til
Innlandet travforbund og Biri Trav AS
Vedr. vurdering av utleie på Biri travbane
Stange og Romedal travselskap vil innlede med å si at vi ser positivt på nytenkning, på arbeidet for å finne nye og alternative inntektskilder, og på flerbruk og inkludering av ulike miljøer. Det må være et klart utgangspunkt for dette innspillet.
Når det er sagt så er vi også helt tydelige på at det er travsporten som må være hovedfokus i alt arbeid som gjøres av travlagene, forbundet og Biri Trav AS.
- Før andre alternativer tas i bruk må alle muligheter for bruk av anlegget til travaktiviteter være inngående utprøvd.
- Inntektsgivende tiltak som medfører en viss grad av tilpasning/avkall på tid og plass for travsporten må være så lønnsomme at verdien av det man gir avkall på overstiges med god margin av den økonomiske vinningen.
- Avtaler som inngås med eksterne parter (fra andre enn travsportaktører) må være så tydelige at det ikke er tvil om at travsporten har gode muligheter for å opprettholdes og fortrinnsvis utvikles.
Her vil vi konkretisere litt under disse tre punktene.
Vi mener at Biri Trav AS og Innlandet travforbund har et særstilt ansvar for å legge til rette for å fremme travsporten i Innlandet gjennom regionens hovedanlegg. Det bør jobbes aktivt for flest mulig travarrangementer, være seg totalisatorkjøringer, lokalkjøringer, rutineløp, fellestreninger, Til start-arrangementer, utstillinger og lisenskurs. Når det ikke er «nok» aktive til å øke på antall arrangementer må det gjøres tiltak for å stimulere vekst i antall aktive og engasjementet blant de eksisterende, for så å få rom for å øke arrangementer i takt med dette.
Tilsvarende må det være et klart mål å få aktive til banens faste fasiliteter. Dette gjelder både proffe trenere, amatører og rekrutter (barn/unge). Når det oppleves at det er lav interesse for å etablere seg på banen må det analyseres hva det skyldes, hva man kan utbedre for å gjøre anlegget attraktivt nok og hva man har mulighet til å tilby.
Det bør gjøres en kost-nytte-analyse av alle tiltak man vurderer. I en slik analyse bør man tenke samfunnsøkonomisk på trav-samfunnet, og sette en verdi på det vi har og det vi risikerer å miste, eller det vi kan tjene. Hvor mye er hver hest i trening hos profftrenere i regionen verdt? Hvor mye er hver amatørtrener verdt? Hvor mye er treningsmulighet på en preparert bane verdt for en trener, proff eller amatør? Hvor mye kan man redusere tilgangen til gode treningsforhold uten at aktive slutter i sporten? Hvor mye må det investeres i utbedrete forhold for at flere skal begynne med sporten? En slik analyse kan inneholde en rekke slike spørsmål. Hvis tiltak man vurderer å innføre medfører at noen aktive vurderer det vanskelig å fortsette, hvor mye må man ha inn i rene penger for å veie opp for dette?
Dersom man har vurdert det dit hen at alle muligheter for å øke antall aktive som benytter banen fast eller sporadisk er fullt ut utnyttet, og det fremdeles er ledig kapasitet av tid og plass til andre aktører – og det i tillegg er kommet frem til at det er (trav-)samfunnsøkonomisk lønnsomt å inngå avtaler om kortere eller lengre utleie av deler av anlegget vil gode, gjennomarbeidede avtaler som tar høyde for alle mulige tvilstilfeller være grunnleggende. Det bør komme tydelig frem hvilke områder som kan disponeres til ulike aktiviteter og hvilke tidsrom som er forbeholdt enkelte aktiviteter, eller eventuelt hvilke områder eller tidsrom som ikke kan benyttes.
Og ikke minst mener vi at slike avtaler bør ha en klar forutsetning om at det er travsporten som har fortrinnsrett på å fastsette sine arrangementer, tidsrom for trening og behov for plass.
For at slike avtaler skal fungere godt er det også viktig med god informasjon og kompetansetilførsel om hverandre og til hverandre for å skape forståelse og respekt begge veier i stedet for konflikt. Vi tror de fleste ønsker et godt samarbeid, men eksempelvis kan nevnes at mange som driver med andre hestesportsgrener enn trav ikke vet at et typisk hurtigarbeid ofte består av oppvarming «motsatt» vei, og 1-2 heat «rett» vei. Dersom noen opplyser om dette vil de fleste respektere det og la være å krysse banen mens noen kjører rett vei. Dersom de ikke vet det, kan de komme i skade for å uforvarende forstyrre en treningsøkt og skape irritasjon.
Dersom styrene i Biri Trav AS og Innlandet travforbund velger å oppfatte dette brev et som et kritisk innspill kan vi bare understreke at det er ikke vår intensjon å kritisere, men derimot å komme med et konstruktivt innspill som oppsummerer det vi tror mange i miljøet mener er viktige aspekter å ha med seg i prosessen med å utvikle Biri travbane.
Hilsen
Stange og Romedal travselskap