Går ut fra at "alle" har forståelse for at MNTF med sine 40 travlag, ikke kan slippe alt løst når det gjelder endringer vedr. lokalkjøringene. Det må nødvendigvis være et system for å få dette til å fungere til det beste for hele "familien". Å sy sammen løpsinnbydelsen for lokalkjøringer i MNTF slik at alle blir fornøyd, er ikke mulig. En av hovedpoengene med oppsettet er avstandene mellom de enkelte kjøringer, slik at en unngår at det arrangeres lokalkjøring med "samme" nedslagsfelt til samme tid. Det er Møre som "sliter" mest med sine lokalkjøringer, og en prøver derfor å legge forholdene til rette for disse kjøringene. For å få dette til å fungere, må alle endringer klareres med forbundet (styrevedtak av 3. des. 2010), noe jeg tror alle har forståelse for, og som de aller fleste etterlever.
Den situasjonen som nå har oppstått i forbindelse med flytting av kjøring fra Stjørdal til Orkdal, grunner seg i at Rauma skulle kjøre på samme dag, og vi anser Orkdalsområdet som potensielle deltagere på Møre. Det primære, og som ville avklart det hele, og ville spart oss for den "støy" som har komet fram, var en henvendelse til MNTF. En ville da kunne få avklart det hele, og om ønskelig kunne fått en annen kjøredag. Problematikken i dette tilfellet var at kjøringen ble flyttet ut at regionen/N-T, og ville kunne påvirke et annet arrangement, og at MNTF ikke var orientert.