Konkurransen har vært igang fra 1. mai til 30. november i 2015 og oppgaven har vært å øke antall starthester. En veldig viktig oppgave i vår sport der vi i de siste årene har slitt med lavere årskuller og en fallande startlyst. Og det ser ut at ha hatt positiv effekt, over hele linja.
Her er sluttstillingen pr. 30. november med forandring i prosent (fra startdato 10. april).
1. Leangen +19,99 - fra 62,72 til 82,71
2. Momarken +17,97 - fra 61,51 til 79,48
3. Biri +17,57 - fra 61,65 til 79,22
4. Klosterskogen +15,83 - fra 66,95 til 82,78
5. Drammen +13,92 - fra 68,33 til 82,25
6. Sørlandet +12,69 - fra 73,57 til 86,26
7. Bjerke +7,59 - fra 73,75 til 81,34
8. Bergen +4,77 - fra 70,48 til 75,25
9. Harstad +4,05 - fra 73,46 til 77,51
10. Jarlsberg +2,75 - fra 71,49 til 74,24
11. Forus +2,32 - fra 73,80 til 76,12
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Totalt +11,75 - fra 67,65 til 79,40
Fem premier vil nå bli betalt ut til de fem beste banene:
1. Leangen 100 000 kr
2. Momarken 50 000 kr
3. Biri 25 000 kr
4. Klosterskogen 15 000 kr
5. Drammen 10 000 kr
- Det har vært svært spennende å følge med på denne konkurransen, alle baner har jobbet veldig bra med dette, sier Jan Hedrén, sportssjef i DNT. Flere baner har dessuten gjort en formidabel jobb, noe hele norsk travsport kommer til å ha glede av i fremtiden.
- Når konkurransen begynte hadde vinneren Leangen 979 hester i trening (2 år og eldre), av disse hadde 614 startet innen en 12-måneders-periode. Det ga en startprosent på 62,72. Ved konkurransens slutt hadde altså startprosenten forbedret seg med 19,99 prosent til 82,71!! Seks baner klarte å forbedre sine tall med over ti prosent, det er fantastisk, mener Jan Hedrén.
- Dette viser på to ting. Dels at det faktisk går å skape flere starthester med hjelp av ulike aktiviteter og de riktige grepene. Det viser også at sporten må tilrettelegge for banene til å ha tid med slike viktige oppgaver. Dette er helt avgjørende for sportens fortsatte eksistens, avsluter Jan Hedrén, sportsjef i DNT.
Premiene vil banene bruke i samarbeid med DNT. Neste år kommer denne konkurransen tilbake, da får de andre banene sjanse til å ta revansje på Leangen!