Høitomt i rosa

Skrevet av Rolf-Henning Pedersen, Equus,  30.09.2015
Artikkelbilde
Eirik Høitomt er frontfigur «Travsport samlet mot kreft» som har til mål å samle inn 200 000 kroner til Rosa Sløyfe-aksjonen. Foto: hesteguiden.com

Eirik Høitomt skal i oktober kjøre i rosa for å samle inn penger til Rosa Sløyfe-aksjonen. Her finner du informasjon om hvordan du også kan bidra.

Målet er å samle inn minst 200 000 kroner til brystkreftforskning i Norge.
Rosa Sløyfe-aksjonen er verdensomspennende og vært arrangert i Norge siden 1999. Nå kaster travsporten seg på aksjonen etter initiativ fra Grimstad og Omegn Travselskap.
- Kreft er noe som rammer oss alle, enten direkte eller indirekte, og det er en lumsk sykdom som tar altfor mange liv. Da jeg leste i svenske medier at Erik Adielsson skulle kjøre i rosa drakt i oktober til inntekt for Rosa Sløyfe-aksjonen i Sverige, tenke jeg at norsk travsport ikke kan være noe dårligere, sier initiativtaker og travlagsmedlem Stein Larsen til Equus.

Håper på 200 000
Som sagt så gjort. Larsen og travlaget snudde seg rundt og har brukt de siste dagene på å få alle brikker på plass. Og møtt stor velvilje fra alle han har luftet ideen for.
- Travsporten har et stort hjerte, det har jeg for alvor opplevd nå. Eirik Høitomt sa ja på flekken, hans draktsponsor Skoies AS ga umiddelbart klarsignal og 10 000 kroner til aksjonen, draktprodusenten i Finland sydde kjøredrakten nærmest på dagen og DNT har hatt historiens raskeste saksbehandling. Vi sendte inn forespørselen om draktendring for Høitomt i oktober kl. 14.30 og fikk godkjennelsen 17.00 samme dag. Travselskapet har fått mye ris for sendrektighet, men denne gangen skal de ha ros for å arbeide i overlydsfart, skryter Larsen, som håper og tror at travsporten skal klare å samle inn 200 000 kroner i løpet av oktober.

Strålende tiltak
- Jeg trengte ikke ett sekund betenkningstid for å støtte opp om Rosa Sløyfe-aksjonen. Kreften rammer ikke bare den enkelte, men også familiemedlemmer, venner og kollegaer. Om jeg kan hjelpe til å skaffe midler til forskning for å gi mange muligheten til å bli frisk, ja så gjør jeg det mer enn gjerne, sier Eirik Høitomt til Equus. Søndag 4. oktober får han drakten overrakt på Sørlandet Travpark, og den skal han bruke ut måneden.
DNT gir 10 000 kroner
- DNT setter stor pris på tiltaket som Grimstad og Omegn Travselskab har satt i gang. Likeledes at landets mestvinnende kusk stiller seg velvillig. Høitomts sponsor Skoies stiller opp med 10 000 kroner, og i samråd med generalsekretær Rune E. Gustavsen har vi besluttet at også DNT bidrar med 10 000 kroner til aksjonen, sier DNTs styreleder Atle Larsen til Equus.

Egen Facebook-side
Det er forbundssekretær i Agder Travforbund, Richard Ekhaugen, som står for den praktiske gjennomføringen av innsamlingsaksjonen. Han har opprettet både egen hjemmeside for aksjonen på Facebook, i tillegg til egen innsamlingsside på Kreftforeningens hjemmeside.
- Det er et flott initiativ Grimstad og Omegn Travselskap har tatt, og vi ønsker at en samlet norsk travsport skal være med på aksjonen. Derfor har jeg opprettet en egen Facebook-side hvor vi oppfordrer alle travlagsmedlemmer til å dele og legge ut bilder/informasjon om eventuelle tiltak de gjør for å støtte opp om Rosa Sløyfe. På vår egen hjemmeside hos Kreftforeningen er det mulig å gi pengegave, lese om «Travsport samlet mot kreft», som vi har kalt vår innsamlingsaksjon og se hvor mye penger som til enhver tid er samlet inn, forteller Richard Ekhaugen til Equus.

Her finner du linken til Facebooksiden «Travsport samlet mot kreft». Her finner du linken til hjemmesiden på kreftforeningen.no.

Om Rosa sløyfe-aksjonen
Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning. 
Rosa sløyfe-aksjonen er en internasjonal folkebevegelse. I Norge står Brystkreftforeningen og Kreftforeningen sammen om aksjonen. 
Rosa sløyfe har sitt opphav i USA der amerikanske kvinner på begynnelsen av 1990-tallet krevde større bevilgninger til brystkreftforskning. Siden den gang har organisasjoner, bedrifter og privatpersoner viet oktober måned til Rosa sløyfe-aksjonen. Aksjonen har blitt arrangert i Norge siden 1999.
Kjennemerket til aksjonen er den rosa sløyfen. Dette kjennemerket brukes i alle land som arrangerer aksjonen. Den Rosa sløyfen er varemerkebeskyttet i Norge.
Kilde: Kreftforeningen