Leangen best i 2016

Skrevet av Jan Hedrén,  05.01.2017
Artikkelbilde
Illustrasjonsfoto: Hesteguiden.com

Kampen om best fyllingsgrad i norsk travsport i 2016 er avklart. Leangen vant, knepent foran Jarlsberg. Drammen var ikke langt bak som nr 3.

Leangen har gjort et strålende arbeid med å fylle opp totalisator-løpene i 2016 og lander på 10,82 hester i snitt per løp. Dette er et høyt tall, langt over snittet på 10,38 for hele landet, og gir topplassering i denne prestisje-fylte konkurransen. Sammenlignet med i 2015 der tilsvarende tall for Leangen var 10,31 hvilket da ga en 7.plassering på landsstatistikken.

Hvordan har dere jobbet under 2016 for å forbedre resultatene så mye, Robert Jakobsen, daglig leder på Leangen?
-  Vi har jo et stort hestemateriell, og med færre kjørte løp blir det nødvendigvis flere som vil være med i de enkelte løpene, ettersom vi har få nærliggende baner å «støtte» oss på. I tillegg har vi dessverre vært nødt til å innstille noen flere 3-årsløp enn tidligere år, dette er løp som normalt har lavere deltakelse. Samtidig har DNT’s sportsavdeling vært positive til å dele løp der vi kan få til flere fulle felt, slik at de som vil ut i banen får sjansen til det, sier Jakobsen.

- Vi har kjørt flere lavgrunnlagsløp/rekrutteringsløp enn tidligere, for å utnytte effekten av bl.a. «til start», og for å gjøre veien til løpsbanen kortere enn den har vært tidligere. Det skal ikke være nødvending å ha gått 12 lokalkjøringer før man kommer ut i løp på Leangen. Dette er noe vi vil fortsette med forsterket styrke utover i 2017.

Nabobanene Jarlsberg og Drammen ble i 2015 nr. 1 og 2. og plasserer seg høyt opp også i 2016. Jarlsberg var kun tre tideler fra Leangen, men hadde et bedre snitt i 2015 (10,87). Baner som også forbedret seg i 2016 er Biri, Klosterskogen og Sørlandet. Spesielt den sistnevnte har økt snittet veldig bra.

I bunn ser vi Harstad, som hatt et vanskelig år i 2016, med en nedgang fra 10,08 til 9,15 hester i snitt per løp. Dette bidrar selvfølgelig til å senke snitt-tallet for hele landet (10,38). Regnes Harstad bort lander vi på 10,51. Fra 2017 er dog ordningen med transportstøtte tilbake i Totonor, hvilket siden lenge er etterspurt. Denne ordningen skal forhåpenlig medvirke til betydelig bedre fyllingsgrad på Harstad og Bodø i 2017.