Løpsbanen oppgraderes

Skrevet av Hans R. Bakken,  08.05.2013
Artikkelbilde
Banemester Leif Arne Kleven indikerer endring av dosering i svingene

Arbeidet med oppgradering av løpsbanen er i gang. Oppgraderingen, eller rehabilteringen om man vil, består først og fremst i justering av profilen/doseringen i svingene, og overgangskurvene ved inngangen til og utløpet av svingene. Graderingen i svingene blir endret fra ca 12% til 15%. Arbeidet startet 6. mai, og skal være ferdig til fredag 24. mai.

Det er en rimelig fornøyd banemester Leif Arne Kleven som gir en indikasjon på den endring som finner sted. I innerkant på svingene blir høyden redusert, og økt i ytterkant mot "brekken". På det meste vil høyden i innerkant bli redusert med 27 cm, og i ytterkant høynet med ca 45 cm.

Det er firmaet Sageie Consulting AS med Jostein Sageie som har stått for digital oppmåling av dagens bane, og som har konstruert og foreslått de endringer som nå gjøres. Sageie har tidligere stått for oppjustering av bane både i Bø og Bjerke, samt stått for konstruksjon av banen i Bodø.

Selve løpsbanen kan grovt deles i tre:
a) langsidene/rettstrekkene
b) overgangskurver til "full" svingradius, og
c) "full" sving

I Drammen er rettstrekkene på 110 meter, lengden på overgangskurvene i underkant av 71 meter, svingradius som er på 70,64 meter gir en lengde i svingene med "full" radius på 148 meter.
Det som grovt skjer i endringen er at tverrfallet på langsidene/rettstrekkene reduseres fra 3% til 2%, doseringen i svingene økes fra 12/13% til 15%, og overgangskurvene skal justeres slik at de går fra 2% til 15% (og motsatt).

Etter de målinger og beregninger Sageie har gjort, er det ca 1400 m3 masse som skal fjernes der hvor banen liggerfor høyt, og ca 1200 m3 masse som skal fylles på. (1400 m3 masse utgjør ca 115 billass).
Det som i praksis skjer er at man flytter den massen som er brukbar fra innerkant av banen og utover. Imidlertid skal en unngå å komme ned i grovere masser. Det er sjekket på forhånd, og det skal gå bra. Etter justeringer av profiler blir det kjørt på et nytt topplag på et par centimeter.

Det er firmaet O.K. Lie fra Skotselv som står for arbeidet i banen sammen med nødvendig bistand fra egne banemannskaper. Kostnaden er beregnet til kr 450.000 + mva.